Veelgestelde vragen
Ik heb een technische storing, hoe kan ik hier een melding van maken?
Een melding doen

Als je een technische storing hebt in je gehuurde woning dan kun je deze melden bij je verhuurder en in geval deze een beheerder heeft aangesteld bij deze beheerder. De contactgegevens vind je in je huurcontract. Zorg ervoor dat je duidelijk omschrijft wat het probleem is zodat snel mogelijk gerichte actie ondernomen kan worden.

Ernstige lekkage of een gevaarlijke situatie waarbij niet gewacht kan worden tot de volgende werkdag
Storingen die kunnen wachten

De meeste storingen kunnen wachten tot de volgende werkdag. Ontdek je ’s avonds dat de verwarming het niet meer doet, dan heeft dat geen spoed. Heb je een lekkage waarbij je het lekkende water kunt opvangen in bijvoorbeeld een pan, ook dan is er geen spoed. Bedenk dus goed of het probleem even kan wachten tot de eerstvolgende werkdag. Doe wel altijd meteen via e-mail een melding aan de verhuurder of in geval de verhuurder een behherder heeft aangesteld aan de beheerder.

Spoedgevallen

In geval de storing dermate ernstig is dat uitstel van de melding in objectieve zin redelijkerwijs niet gedoogd kan worden tot de eerstvolgende werkdag, dan is er sprake van een spoedgeval. In geval ons kantoor de beheerder is, kun je ons buiten onze kantooruren enkel in geval van een spoedgeval, een bericht sturen via Whatsapp op: 06-12.34.56.78. Mocht achteraf blijken dat er een bericht gestuurd is, zonder dat er sprake was van een spoedgeval in objectieve zin, zullen de extra kosten van de follow-up van je melding buiten kantooruren bij de huurder in rekening gebracht worden.

Welke storingen moet ik zelf oplossen?
Reparaties voor verantwoordelijkheid van de huurder

De vuistregel is dat het ‘dagelijks onderhoud' oftewel de kleine herstellingen in de woning voor de huurder zijn en dat het 'groot onderhoud' oftewel de grote herstellingen voor de verhuurder zijn. De wetgever heeft dit nader uitgewerkt in het Besluit kleine herstellingen. Hierin staat aangegeven wat in ieder geval beschouwd moet worden als 'kleine herstellingen'.

Wat moet ik doen bij brand of inbraak?
Bel bij brand of inbraak onmiddellijk 112!

Bel bij brand of inbraak onmiddellijk 112!

Wat moet ik doen bij een elektrische storing?
De stoppenkast controleren

Controleer bij een elektrische storing altijd eerst in de stoppenkast of er een stop is doorgeslagen. Het kan zijn dat er kortsluiting is ontstaan nadat er een elektrisch apparaat is aangezet. Zorg in dat geval eerst dat dit apparaat niet meer zit aangesloten op het stroomnet.

Wat als je het probleem zelf niet kunt achterhalen?

Indien je niet kunt achterhalen wat het probleem veroorzaakt, maak dan eerst een melding via de e-mail bij je verhuurder of ingeval deze een beheerder heeft aangesteld bij de beheerder. In geval ons kantoor de beheerder is bel op werkdagen dan ook direct met ons kantoor zodat we het probleem zo snel mogelijk kunnen verhelpen.

Een stroomstoring doordeweeks in de avonduren

Als de stroomstoring op een doordeweekse dag in de avonduren ontstaat meld dit dan meteen via e-mail aan de verhuurder of ingeval deze een beheerder heeft aangesteld aan de beheerder. In geval ons kantoor de beheerder is, bel dan ook direct de volgende werkdag in de ochtend naar ons kantoor. We kunnen dan gelijk actie ondernemen.

Een stroomstoring gedurende het weekend

Ontstaat er een stroomstoring gedurende het weekend en kun je redelijkerwijs echt niet wachten tot de eerstvolgende werkdag? In geval ons kantoor de beheerder is, kun je ons dan een bericht via de e-mail sturen op: [email protected]. Wij gaan dan kijken of we een oplossing kunnen vinden.

Wat moet ik doen als ik gas ruik?
Gaslek

Mocht je gas ruiken, draai dan onmiddelijk de gashoofdkraan in de meterkast dicht en bel naar de netbeheerder: 0800-9009 (24 uur per dag bereikbaar). Maak vervolgens ook een melding via de e-mail naar je verhuurder of in geval deze een beheerder heeft aangesteld naar deze beheerder. In geval ons kantoor de behherder is kan dat via: [email protected].

Hoe kan ik het gas afsluiten?

Om het gas af te sluiten dient de gashoofdkraan dicht gedraaid te worden. De gashoofdkraan kan een hendel, een gele knop of een draaiwiel zijn en bevindt zich naast de gasmeter. De gasmeter is meestal te vinden in de meterkast bij de ingang van het gebouw of in de kelder.

Mijn verwarming doet het niet (goed), wat moet ik doen?
Probleem met de verwarming melden

Wanneer er een probleem is met de verwarming, dient de radiator eerst te worden ontlucht. Mocht het probleem op deze manier niet zijn opgelost, maak dan een melding via e-mail bij je verhuurder of in geval deze een beheerder heeft aangesteld bij deze beheerder. In geval ons kantoor de beheerder is kan dat via: [email protected]. Op werkdagen kan er in dat geval ook telefonisch contact worden opgenomen met het kantoor, zodat wij direct een monteur in kunnen schakelen.

Ik heb een lekkage, wat moet ik doen?
Kleine lekkage

Heb je een kleine lekkage? Zorg dan dat je het lekkende water opvangt in een bakje of emmer en maak vervolgens een melding van de lekkage via de e-mail bij de verhuurder of in geval deze een beheerder heeft aangesteld bij deze beheerder. In geval ons kantoor de beheerder is kan dat via: [email protected]. Wij schakelen in dat geval zo spoedig mogelijk een loodgieter in.

Grote lekkage of gesprongen waterleiding (spoed)

Is er sprake van een grote lekkage, draai dan direct de waterhoofdkraan dicht. Je dient namelijk de hoofdkraan dicht te draaien om het water af te kunnen sluiten. De waterhoofdkraan kan een hendel, een gele knop of een draaiwiel zijn en bevindt zich altijd naast de watermeter. De watermeter is meestal te vinden in de meterkast bij de ingang van het gebouw of in de kelder. Bel bij een grote lekkage op werkdagen direct met uw verhuurder of in geval deze een beheerder heeft aangesteld deze beheerder, om een melding te maken van het probleem. In geval ons kantoor de beheerder is, maak dan daarnaast ook een melding via de e-mail op [email protected]. Wij zullen dan kijken of we een oplossing kunnen vinden.

Wat moet ik doen als mijn rookmelder piept?
Mijn rookmelder maakt elke paar seconden een piepsignaal

Wanneer de batterij van jouw rookmelder bijna leeg is, zal deze elke paar seconden een piepsignaal geven. Als dit het geval is, maak er dan gelijk een melding van via de e-mail bij je verhuurder of in geval deze een beheerder heeft aangesteld bij je beheerder. In geval ons kantoor de beheerder is kan dit via: [email protected]. Wij zullen het probleem dan zo snel mogelijk oplossen. Als je zelf de rookmelder los wil halen om de batterij te verwijderen of te vervangen, zorg er dan wel voor dat je vooraf verdiept in hoe dit dient te gebeuren. Er bestaan namelijk verschillende mechanismes. Kijk in diverse Youtube tutorials naar de juiste wijze voor de rookmelder in de door jou gehuurde woning. Mocht de rookmelder als gevolg van onvakkundige behandeling beschadigd raken, komt de schade voor rekening van de huurder.

Zorg dat je rookmelder altijd functioneert

Het is belangrijk dat je regelmatig controleert of jouw rookmelder nog goed werkt, dit kun je testen met de drukknop die op de rookmelder zit. Heb je hulp nodig met het vervangen van de batterij? Laat het je verhuurder of in geval de verhuurder een beheerder heeft aangesteld deze beheerder dan gerust weten.

Mijn internetverbinding werkt niet (goed), wat nu?
Problemen met de internetverbinding

Als je problemen hebt met je internetverbinding en de verhuurder de betreffende internetdiensten levert, kun je hier een melding van maken via e-mail bij je verhuurder of in geval deze een beheerder heeft aangesteld bij deze beheerder. In geval ons kantoor de beheerder is kan dat via: [email protected].

Ik ben mijn sleutels kwijt, wat kan ik doen?
Sleutel kwijt

Wij hebben van sommige panden reservesleutels op kantoor. Op werkdagen tijdens kantooruren kunnen we je hiermee helpen. Vervolgens kun je deze sleutel dan zelf laten kopiëren.Het kan ook voorkomen dat het gaat om een sleutel met een certificaat. In dat geval zal deze sleutel besteld moeten worden. Houd er rekening mee dat wanneer de sleutel moet worden besteld, hier enige tijd overheen zal gaan. Ook zijn de kosten van deze sleutel aanzienlijk hoger dan die van een doorsnee sleutel. Mochten wij geen reservesleutel op kantoor hebben, kan het zijn dat je zelf een slotenmaker moet inschakelen. Dit gaat dan in overleg met de verhuurder. De kosten van een slotenmaker en nieuwe sleutels zijn altijd voor rekening van de huurder.

Buiten kantoortijden

Ben je de sleutel kwijt geraakt buiten kantoortijden en wil je toch je woning in? Dan dien je zelf een slotenmaker in te schakelen om het slot te openen. Let op: buiten kantoortijden zijn slotenmakers duur. De kosten van een slotenmaker en nieuwe sleutels zijn altijd voor de huurder.

Ik heb last van muizen en/of ander ongedierte, wat kan ik doen?
Problemen met ongedierte

Als je last hebt van ongedierte kun je direct contact opnemen met de gemeente Maastricht. Doe bovendien een melding bij je verhuurder of in geval deze een beheerder heeft aangesteld bij deze beheerder. Het voortdurend goed bewaken van de hygiëne verkleint het risico van ongedierte aanzienlijk.

Ik heb problemen met mijn buren, hoe los ik dit op?
Zelf contact zoeken

Als je (geluids)overlast hebt van je buren werkt het altijd het beste, om eerst zelf eens met ze te gaan praten om te zien of jullie samen tot een aanvaardbare oplossing kunnen komen. Komen jullie er samen niet uit, bel dan de wijkagent zodat deze kan helpen door te bemiddelen. De politie is bereikbaar op 0900-8844, vraag daarbij om het telefoonnummer van de wijkagent.