Veelgestelde vragen
Hoe blijf ik op de hoogte van het actuele woningaanbod?
Actueel woningaanbod

Op onze website vind je op de pagina 'Woningaanbod' ons actuele woningaanbod.

Wat als er niets voor jou bij zit?

Ons woningaanbod is voortdurend in beweging. Houd onze website goed in de gaten, want het kan zijn dat er snel wel iets bij zit voor jou.

Ontvang direct een melding als wij nieuwe woningen op onze website toevoegen

Je kunt door middel van het 'liken' van onze Facebookpagina, op de hoogte bijven van ons nieuwste woningaanbod. Je ontvangt dan elke keer als wij nieuwe woningen toevoegen aan het woningaanbod op onze website, automatisch een notificatie via Facebook.

Hoe maak ik een afspraak voor een bezichtiging?
Woning gezien die je zou willen bezichtigen?

Mocht je in ons woningaanbod een interessante woning gezien hebben en deze willen bezichtigen, kun je dit het snelste regelen door via een Premium account, zelf een bezichtigingsvoorstel te doen door op de knop 'plan een bezichtiging' te klikken op de pagina van de betreffende woning. Na ontvangst van een bezichtigingsvoorstel nemen wij eerst contact op met de huidige bewoner van de woning en plannen dan in overleg met deze een bezichtiging voor je in. Via e-mail krijg je vervolgens een bevestiging van de gemaakte bezichtigingsafspraak.

Op welke tijdstippen kan ik bezichtigen?
Bezichtigingstijden

Bezichtigingen van woningen vinden in beginsel plaats van maandag tot en met vrijdag (met uitzondering van feestdagen) tussen 10:00 uur en 17:00 uur.

Je contactgegevens en beschikbaarheid doorgeven

Zodra je via de knop 'plan een bezichtiging' bij een woning een voorkeurtijdstip aan ons hebt doorgegeven, nemen wij zo snel mogelijk per e-mail contact met je op om de bezichtigingsafspraak te bevestigen.

Akkoord van de huidige huurder

Houd er rekening mee dat het kan zijn dat wij genoodzaakt zijn af te wijken van je voorkeurtijdstip. In geval de woning nog bewoond is, hebben wij ook de instemming van de huidige bewoner nodig. Zodra de bezichtiging definitief is ingepland, ontvang je hierover een e-mail.

Zijn er wachtlijsten voor het huren van een woning?
Woonmanagement Maastricht werkt niet met wachtlijsten
Welke gegevens moet ik aanleveren voor het opmaken van een huurovereenkomst?
Ten behoeve van de opstelling van een huurovereenkomst dien je het volgende bij ons aan te leveren:

Via je persoonlijke profiel op onze website dien je ons de daar gevraagde algemene persoonsgegevens te verstrekken. Daarnaast kan het zijn dat we de volgende aanvullende gegevens nodig hebben:

  • Kopie paspoort of ander geldig identiteitsbewijs
  • Kopie werkovereenkomst en/of loonstrook
  • Kopie werkovereenkomst en/of loonstrook
  • Eventueel een akte van borgstelling
Mochten in jouw geval aanvullende gegevens nodig zijn, zul je hierover tijdig geïnformeerd worden. In dat geval kun je de betreffende documenten per e-mail sturen naar: [email protected].

In onze Privacy Policy lees je hoe wij omgaan met persoonsgegevens.

Geldt er een minimale huurtermijn?
Lengte huurtermijn

De verhuurder bepaalt of en zo ja welke minimale huurtermijn voor zijn woning geldt. Veel verhuurders hanteren doorgaans een minimale huurtermijn van 12 maanden (1 jaar). In ons woningaanbod staat per woning aangegeven of er een minimale huurtermijn geldt.

Moet ik een borgsom betalen als ik een woning ga huren?
Betalen van een borgsom

Bij aanvang van de huurovereenkomst dient er doorgaans een borgsom betaald te worden. Alvorens de sleutel overhandigd wordt, dienen de borgsom samen met de huurpenningen verschuldigd voor de eerste huurperiode aan de verhuurder betaald zijn.

Hoeveel borgsom moet ik betalen?

De verhuurder bepaalt de hoogte van de borgsom. In de meeste gevallen wordt er een borgsom gerekend van één of twee kalendermaanden kale huur plus het bijbehorende voorschot servicekosten. Een verhuurder kan hier echter van afwijken.

Hoe wordt bepaald of een kandidaathuurder een woning kan huren?
Ik wil huren

Na het bezichtigen van een woning krijgen de kandidaten die bezichtigd hebben, de gelegenheid om via hun persoonlijk profiel op onze website via een huuraanvraag aan te geven, in geval ze de betreffende woning willen huren. Na ontvangst van alle huuraanvragen, leggen wij deze voor aan de verhuurder. Het is de verhuurder die vervolgens uit alle kandidaten de nieuwe huurder kiest.

Akkoord van de verhuurder

In geval de verhuurder jou als nieuwe huurder gekozen heeft, ontvang je van ons een e-mail waarin je hierover wordt geïnformeerd. In vervolg hierop ontvang je dan achtereenvolgens per e-mail eerst een digitale acceptatiebevestiging en vervolgens de huurovereenkomst. Beide documenten dienen door jou digitaal ondertekend te worden.

Waar en wanneer vindt de sleuteloverdracht voor mijn nieuwe woning plaats?
Sleuteloverdracht

De sleuteloverdracht vindt altijd plaats op ons kantoor en op de ingangsdatum van de huurovereenkomst, mits de huurder op dat moment voldaan heeft aan alle bestaande betalingsverplichtingen. Indien de ingangsdatum van de huurovereenkomst niet op een werkdag valt, zal de sleuteloverdracht plaatsvinden op de eerstvolgende werkdag daarna. Denk eraan om zowel een geldig identiteitsbewijs als je betalingsbewijzen mee te nemen naar de sleuteloverdracht. Je zult de sleutel altijd rechtstreeks ontvangen van een medewerker van Woonmanagement Maastricht. Lever je sleutels aan het einde van je huurovereenkomst ook altijd weer in op ons kantoor en neem nóóit een sleutel aan van een voormalige bewoner.

Wordt er een opleveringrapport gemaakt bij de aanvang van mijn huurovereenkomst?
Opmaak opleveringrapport

Bij aanvang van de huurovereenkomst dragen wij zorg voor vastlegging van de staat van de woning op dat moment.

Het huurdersportaal

Het dossier met de vastgelegde opleveringgegevens, is te allen tijde in te zien via jouw persoonlijk huurdersportaal op www.hmsystems.nl.