FAQ
Tijdig de huur betalen
De maandelijkse huurbetaling moet vóór of uiterlijk op de 1e dag van de maand zijn voldaan.
Bankrekeninggegevens voor de huurbetaling
In je huurcontract is vastgelegd op welke wijze jij jouw maandelijkse huur moet betalen. Je leest hier ook of je de huur aan Woonmanagement Maastricht of direct aan de verhuurder moet betalen.
Huurbetaling per bankoverschrijving
Normaal wordt er overeengekomen dat je de huur maandelijks per bankoverschrijving voldoet. De rekening gegevens die staan vermeld in het huurcontract kunnen dan gebruikt worden. Zorg er voor dat de huurbetaling altijd vóór of uiterlijk op de 1e van de maand is voldaan.
Eerste betalingsherinnering
Als de huur niet tijdig is betaald ontvang je direct een betalingsherinnering. Volg de instructies op de betalingsherinnering op en zorg dat de huur zo spoedig mogelijk alsnog wordt betaald.
Tweede betalingsherinnering (aanmaning)
Als de huurbetaling na de eerste betalingsherinnering nog steeds niet is voldaan, ontvangen je een aanmaning inclusief een boeterente. Volg de instructies op de aanmaning en betaal direct het openstaande bedrag. Mocht de betaling uitblijven zal deze vordering ter incasso uit handen gegeven worden. Er zullen dan bovenop de openstaande vordering ook nog incassokosten in reknening gebracht worden.
Je betalingsachterstand uit handen gegeven aan het incassobureau
Je krijgt een brief van het incassobureau omdat je ondanks de betalingsherinnering en de aanmaling, de verschuldigde huur nog steeds niet hebt betaald. Het incassobureau stelt een dossier samen en geeft je nogmaals de gelegenheid om binnen de door het incassobureau gestelde termijn de huur te betalen, plus de kosten die geteld worden door het incassobureau zelf.
Juridische stappen
Als er binnen de gestelde termijn nog steeds geen betaling volgt, wordt het dossier in handen gesteld van een gerechtsdeurwaarder voor verdere juridische actie. Alle kosten die gemaakt worden komen dan voor jouw rekening. Daarnaast zal er ontbinding van de huurovereenkomst worden geëist.
Huurprijsopbouw
De splitsing van jouw maandelijkse huur is terug te vinden in het huurcontract. Je ziet hier een duidelijke prijsopbouw van de kale huur, servicekosten en wanneer van toepasssing de energiekosten.
Jaarlijkse huurverhoging
Alle informatie betreft de jaarlijkse huurverhoging is terug te vinden op de website van de Rijksoverheid.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurverhoging/vraag-en-antwoord/wat-is-de-maximale-huurverhoging-in-2023
Het beheren van de borgsom
Woonmanagement Maastricht ontvangt geen borgsommen. Deze dienen direct naar de eigenaar overgemaakt te worden.
Uiterlijk één maand na de einddatum van een huurovereenkomst, zal afhandeling van de borg plaatsvinden door de eigenaar.
Kan ik huurtoeslag krijgen?
Om voor huurtoeslag in aanmerking te komen, moet voldaan worden aan een aantal voorwaarden. Deze voorwaarden betreffen niet enkel de huur en de woonruimte maar ook persoonlijke factoren, zoals onder meer leeftijd, inkomen en vermogen. De voorwaarden zijn periodiek aan verandering onderhevig. Voor een volledig overzicht van de toepasselijke voorwaarden, verwijzen wij naar de website van de Belastingdienst: www.belastingdienst.nl.
Teneinde zeker te stellen of u in aanmerking komt voor huurtoeslag en zo ja voor welk bedrag, adviseren wij u een proefberekening huurtoeslag te maken op eerdergenoemde website van de Belastingdienst.