FAQ

Hoe blijf ik op de hoogte van het actuele woningaanbod?

Actueel woningaanbod 
Wij hebben regelmatig diverse woningen beschikbaar op onze aanbodpagina, het is dus belangrijk om onze website goed in de gaten te houden.


Wat als er nu niets tussen staat? 
Als er op dit moment geen woonruimte tussen staat waar je interesse in hebt, kun je onze facebook pagina liken om op de hoogte te bijven van het nieuwste aanbod. 


Ontvang direct een melding als wij aanbod toevoegen 
Zodra wij nieuw aanbod toevoegen op onze website ontvang je automatisch een notificatie op facebook.

Hoe maak ik een bezichtigingsafspraak?

Leuke huurwoning gezien? 
Heb je een leuke woonruimte gezien tussen ons actuele aanbod en wil je deze bezichtigen, dan kun je via de knop “plan een bezichtiging” op de pagina van de desbetreffende woning een bezichtigingsvoorstel doen. Na ontvangst van jouw bezichtigingsvoorstel nemen wij contact op met de huidige bewoner en plannen wij een bezichtiging met je in. Je krijgt hiervan een bevestiging op de mail.

Wanneer kan ik bezichtigen?

Bezichtigingstijden 
Je kunt bij ons bezichtigen op maandag t/m vrijdag tussen 10:00 en 17:00. 


Je contactgegevens en beschikbaarheid doorgeven 
Zodra wij je voorkeurs datum en tijd hebben ontvangen via de knop “plan een bezichtiging” bij de desbetreffende woning, nemen wij zo snel mogelijk contact met je op via email om de afspraak te bevestigen. 


Akkoord van de huidige huurder 
Houd er rekening mee dat wij soms moeten afwijken van de voorkeurs datum en tijd, omdat wij  ook akkoord van de huidige huurder nodig hebben. Wanneer de bezichtiging definitief is ingepland, zul je hiervan een email ontvangen.

Zijn er wachtlijsten voor het huren van een woning?

Woonmanagement Maastricht maakt geen gebruik van wachtlijsten.

Welke gegevens moet ik aanleveren als ik besluit een woning te huren?

Voor het huren van een woonruimte moeten de volgende stukken worden aangeleverd: 
Je zult je persoonlijk profiel moeten aanvullen op onze website met je algemene persoonsgegevens.
Het kan voorkomen dat we naast je persoonsgegevens nog onderstaande aanvullende gegevens nodig hebben:


- Kopie werkovereenkomst en/of loonstrook
- Bewijs van inschrijving studie
- Eventueel een akte van borgtocht (garantstelling) 

Wat is de minimale huurtermijn?

Vaststellen van de huurtermijn 
De minimale of maximale huurtermijn is te zien bij ieder woonobject. Ook wordt bij aanvang van het huurcontract de minimale of maximale huurtermijn vastgesteld in overleg met de verhuurder. 


Huurcontract voor minimaal 12 maanden (1 jaar) 
De minimale huurtermijn is meestal 12 maanden (1 jaar), hier kan echter in bepaalde omstandigheden van worden afgeweken.

Moet ik een borgsom betalen als ik een woning ga huren?

Betalen van de waarborgsom 
Bij aanvang van de huurovereenkomst moet altijd vooraf een borgsom worden voldaan voordat sleutels overhandigd kunnen worden. Het bedrag van de te betalen borgsom wordt in overleg met de verhuurder vastgesteld. 


Hoeveel borgsom moet ik betalen? 
In de meeste gevallen zal er een borgsom worden gerekend van twee keer de kale huur, hier kan echter van worden afgeweken. Hierbij kan gedacht worden aan een gemeubileerd object.

Hoe bepaalt Woonmanagement Maastricht of een kandidaat huurder een woning krijgt toegewezen?

Ik wil huren
Nadat je een woonruimte hebt bezichtigd kun je via je persoonlijk profiel aangeven of je de woning wilt huren. Direct nadat wij alle aanvragen ontvangen hebben leggen we deze voor bij de verhuurder ter goedkeuring.

 
Akkoord van de verhuurder 
Bij akkoord van de verhuurder zul je van ons een email ontvangen dat je bent geselecteerd als de nieuwe huurder. Hierna ontvang je via de email een digitale acceptatie en contract, welke online doorgelezen en ondertekend kan worden.

Waar en wanneer vindt de sleuteloverdracht plaats voor mijn nieuwe woning?

Sleuteloverdracht 
De sleuteloverdracht vindt plaats op de ingangsdatum van de huurovereenkomst op ons kantoor. Denk eraan om een geldig identiteitsbewijs en betalingsbewijzen van de borg en huur mee te nemen. Je ontvangt de sleutel altijd van een medewerker van Woonmanagement Maastricht, accepteer dus nooit de sleutel van de voormalige bewoner. 


Opleverstaat van de woonruimte 
Woonmanagement Maastricht verzorgt de oplevering door middel van foto’s. Deze foto’s zullen per email aan de huurder en verhuurder verzonden worden om de huidige staat van de woning vast te leggen.

Wordt er een opleverrapport gemaakt bij aanvang van mijn huurcontract?

Opmaak opleverrapport 
Bij aanvang van de huurovereenkomst doen we een oplevering door middel van foto’s om de huidige staat van de woonruimte vast te leggen. 


Het huurdersportaal 
Het dossier met jouw oplevering is te allen tijde in te zien via jouw persoonlijke huurdersportaal op www.hmsystems.nl.