FAQ

Ik wil mijn huurcontract opzeggen, hoe gaat dat in zijn werk?

Schriftelijk opzeggen 
Het huurcontract moet altijd schriftelijk worden opgezegd per e-mail of per aangetekende brief. Zodra wij de brief hebben ontvangen krijg je een schriftelijke bevestiging van ons. Ook kan het huurcontract opgezegd worden via het huurdersportaal op www.hmsystems.nl. 


Opzegtermijn 
In het huurcontract is de minimale opzegtermijn vastgelegd. Bij de meeste woonruimtes is dit minimaal 1 volledige kalendermaand. Kijk ook goed in je contract of de minimale huurtermijn al is verlopen. Let op, het is niet mogelijk om halverwege een maand je huurcontract op te zeggen. 


Waar kan ik mijn opzeggingsbrief naartoe sturen? 
Je kunt jouw opzegging per email sturen naar info@wmm.nl onder vermelding van:
- Je volledige naam
- Telefoonnummer
- E-mailadres
- Adres van het gehuurde
- Datum van opzegging

Wat is de opzegtermijn voor het beƫindigen van mijn huurovereenkomst?

Opzegtermijn 
De opzegtermijn is vastgelegd in je huurcontract, meestal geldt voor een gehuurde woonruimte een opzegtermijn van minimaal 1 kalendermaand. Kijk voordat je de opzegging gaat versturen goed of er een minimale huurtermijn is en of deze al is verlopen. 


Halverwege de maand verhuizen 
De opzegtermijn voor woonruimtes is meestal minimaal 1 volledige kalendermaand (zie jouw huurcontract), het is dus niet mogelijk om halverwege een maand de huur te laten beëindigen.

Wat als ik de huur te laat heb opgezegd?

Te laat opgezegd 
Als je de opzegging te laat hebt verstuurd dan schuift deze automatisch door naar het eind van de eerstvolgende maand, ook al is het maar één dag te laat. Zorg dus dat je tijdig je opzegging verstuurt. De opzegtermijn is minimaal 1 kalendermaand, het is dus niet mogelijk om halverwege een maand te verhuizen. 


Voorbeeld 1 (correcte opzegging) 
Als je op 31-05-2025 wilt verhuizen dan zorg je dat je uiterlijk op 30-04-2025 je opzegging aan ons hebt verstuurt. Als je de opzegging na 30-04-2025 verstuurd dan ben je te laat. 


Voorbeeld 2 (te late opzegging) 
Als je op 31-05-2025 wilt verhuizen en je stuurt je opzeggingsbrief op 01-05-2025 naar ons toe dan ben je te laat met je opzegging. De einddatum zal dan automatisch verplaatst worden naar 30-06-2025.

Mag ik zelf een vervangende huurder aandragen voor de huur mijn woonruimte?

Een nieuwe huurder aandragen 
Het is niet mogelijk om een nieuwe huurder aan te dragen, Woonmanagement Maastricht selecteert zelf een nieuwe kandidaat voor de woonruimten die vrijkomen volgens de reguliere selectieprocedure.

Mag ik meubels en andere goederen verkopen of overdragen aan de nieuwe huurder?

Regels betreft verkoop of overname meubels
Het is niet toegestaan om meubels of andere persoonlijke eigendommen over te dragen of te verkopen aan de opvolgende huurder. Bij oplevering moet de woonruimte helemaal leeg en schoon opgeleverd worden. Een uitzondering hierop is als de woonruimte gemeubileerd is gehuurd, dan blijven alleen de meubels en objecten achter die in de huurovereenkomst zijn opgenomen.

Hoe moet ik de woning opleveren bij afloop van de huurovereenkomst?

Wijze van oplevering 
Aan het einde van de huurovereenkomst dienen de sleutels op ons kantoor te worden ingeleverd. Na het ontvangen van de sleutels zal er een medewerker van Woonmanagement Maastricht langs gaan op locatie, om de eindinspectie te doen van de gehuurde woonruimte door middel van foto’s. Deze foto’s zullen per email aan de huurder en verhuurder verzonden worden. Het gehuurde moet helemaal leeg en schoon worden opgeleverd. Eventuele aanpassingen moeten worden teruggebracht zoals deze waren bij aanvang van het huurcontract.


Hygiëne 
Zorg er voor dat het gehuurde bij de eindinspectie goed is schoongemaakt en dat de woning helemaal vrij is van persoonlijke eigendommen zoals meubels en andere objecten. 


De woning is gemeubileerd 
Indien je de woning inclusief meubilering hebt gehuurd dan zorg je dat alle meubels weer op hun originele plek staan en dat deze goed zijn schoongemaakt zodat de nieuwe bewoner hier direct gebruik van kan maken. 


Checklist
Schoon en ontruimd: 
- Keuken, sanitair (incl. tegels en voegen) en kranen ontdoen van vuil, vet en kalkaanslag;
- Eventueel inbouw apparatuur dient schoon en vetvrij te zijn gemaakt en wederom goed functioneren (ook roosters van afzuigkap dienen vetvrij te zijn);
- Afvoer wastafel, gootsteen, toilet en dergelijke schoonmaken;
- Kranen en andere sanitaire voorzieningen, zoals het douchegarnituur, zijn aanwezig en onbeschadigd;
- Stickers en lijmresten op deuren en kasten e.d. verwijderen;
- Woonruimte geheel stofvrij maken, incl. kozijnen, radiatoren, plinten, raambekleding;
- Afvalcontainers leeg en schoon achterlaten (incl. eventueel milieu pasje);
- Mechanische ventilatieroosters zijn schoon en functioneren;
- Eventuele kelder, balkon of schuur leeg en schoonmaken;
- Alle vloeren, ook van garage en berging zijn gestofzuigd en/of gedweild (afhankelijk van de soort vloer);
- Gebruiksvoorschriften, vulslang, vulsleutel en ontluchtingssleutel achterlaten bij cv-ketel (indien aanwezig);

Onderhoud voor uw rekening: 
- Herstellen van gevolgschade aan vloeren (gaten, cement- en lijmresten, kapotte plinten);
- Plinten en dorpels zijn onbeschadigd, zonder verfresten en dienen, indien geschilderd in een lichte kleur te worden opgeleverd;
- Wanden en plafonds moeten vrij van schade worden opgeleverd;
- Eventuele decoraties en stickers moeten worden verwijderd en gevolgschade hersteld;
- Spijkers, schroeven e.d. uit de wanden, vloeren en plafonds verwijderen;
- Pluggen verwijderen en gaten netjes dicht maken. (Als de reparaties lelijke vlekken geven moeten deze worden geschilderd);
- Schilderwerk moet terug gebracht worden in de kleur zoals de woonruimte is opgeleverd;
- Al het schakelmateriaal en stopcontacten moeten onbeschadigd zijn en functioneren. Ze zijn ongeverfd en schoon;
- Zelf aangebrachte losse snoeren en kabels moeten zijn verwijderd;
- Kroonsteentjes plaatsen op blootliggende elektriciteitsleidingen;
- Alle deuren moeten aanwezig zijn en goed sluiten. De deuren zijn vrij van krassen, gaten of andere beschadigingen;
- Al het hang- en sluitwerk functioneert naar behoren;
- Alle sleutels van binnendeuren/ramen dienen in de sleutelgaten te zitten;
- Alle sleutels van buitendeuren (ook duplicaten) moeten bij de eindinspectie worden ingeleverd;
- Alle ramen zijn mechanisch in orde en sluiten goed;
- De kozijnen zijn onbeschadigd, ruiten zonder krassen, scheuren of barsten en zonder sticker of lijmresten;
- Vensterbanken zijn aanwezig en onbeschadigd;
- Gaten in kozijnen moeten worden hersteld;
- Gaten in wand- en vloertegels en voegen moeten worden hersteld en/of tegelwerk vervangen;
- Het sanitair is volledig en zonder beschadigingen (let op gescheurde toiletpot, missende of kapotte wc-bril, beschadigde douchebak/ligbad, lekkende of niet werkende kranen);
- De keuken is zonder beschadigingen (let op keukenblad, scharnieren van keukenkastjes, beschadigingen aan deurtjes en inhoud kastjes);
- Indien er een tuin of balkon aanwezig is dient deze netjes onderhouden te worden opgeleverd vrij van persoonlijke eigendommen en onkruid.

Wanneer doet Woonmanagement Maastricht de eindinspectie?

Eindinspectie  
Aan het einde van de huurovereenkomst dienen de sleutels op ons kantoor te worden ingeleverd. Na het ontvangen van de sleutels zal er een medewerker van Woonmanagement Maastricht langs gaan op locatie, om de eindinspectie te doen van de gehuurde woonruimte door middel van foto’s. Deze foto’s zullen per email aan de huurder en verhuurder verzonden worden. 


Afspraak maken voor de eindinspectie 
Er hoeft geen afspraak gemaakt te worden voor de eindinspectie. Op het moment dat de gehuurde woonruimte helemaal leeg en schoon is, kunnen de sleutels bij ons op kantoor ingeleverd worden en kunnen wij de eindinspectie uitvoeren. De gehuurde woonruimte moet opgeleverd worden op uiterlijk de laatste werkdag van de maand. Eerder is natuurlijk altijd mogelijk.

Waar kan ik de sleutels inleveren?

Sleuteloverdracht 
De sleutels moeten ingeleverd worden op ons kantoor op de Alexander Battalaan 79 te Maastricht. Het is niet toegestaan om de sleutels onbeheerd achter te laten in de woonruimte of deze te overhandigen aan een huisgenoot, buurman of buurvrouw.
 

Wanneer wordt mijn borgsom teruggestort?

Borgsomrestitutie 
Normaal gesproken zal uiterlijk twee weken na de einddatum van een huurovereenkomst, de afhandeling van de borg plaatsvinden. Indien er schade is veroorzaakt door de huurder aan het gehuurde, moet er eerst vastgesteld worden wat de herstelkosten bedragen, restitutie kan dan in sommige gevallen langer duren. Wanneer en hoe snel je verhuurder de borg moet terugbetalen is niet wettelijk vastgelegd.

Mag ik mijn borgsom verrekenen met de laatste huurmaand?

De borgsom mag wettelijk nooit verrekend worden met de laatste maandhuur.

Kan ik een verhuurdersverklaring ontvangen?

Aanvragen verhuurdersverklaring 
Het is mogelijk om via de email een goed huurderschap verklaring bij ons aan te vragen.