FAQ
Een melding maken
Als je een technische storing hebt in je gehuurde woonruimte dan kun je deze melden bij de eigenaar of als wij het pand beheren, via de email op info@wmm.nl. Zorg ervoor dat je duidelijk omschrijft wat het probleem is zodat er zo snel mogelijk actie ondernomen kan worden.
Storingen die kunnen wachten
De meeste storingen kunnen wachten tot de volgende werkdag. Ontdek je ’s avonds dat de verwarming het niet meer doet, dan heeft dat geen spoed. Wij kunnen op dat moment van de dag ook geen bedrijf inschakelen die direct het probleem op kan lossen. Heb je een lekkage waarbij je lekkende het water kunt opvangen in bijvoorbeeld een emmer, ook dan is er geen spoed. Bedenk dus goed of het probleem even kan wachten tot de eerstvolgende werkdag. Maak wel altijd een melding via de email.
Spoedgevallen
Indien de calamiteit zo ernstig is dat het huis onbewoonbaar is geworden, dan is er sprake van een spoedgeval. Maak dan direct melding bij de eigenaar of als wij het pand beheren, via de email op info@wmm.nl.
Reparaties voor verantwoordelijkheid van de huurder
De vuistregel is dat al het ‘klein dagelijks’ onderhoud in de woonruimte voor de huurder is, en dat grotere zaken voor de verhuurder zijn. De wetgever heeft dit precies uitgewerkt in het besluit kleine herstellingen. Hierin staat aangegeven wat de verdeling is tussen huurder en verhuurder.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/onderhoud-huurwoning
Bel bij brand of inbraak direct 112
De stoppenkast controleren
Controleer bij een elektrische storing altijd eerst zelf in de stoppenkast of er een stop is doorgeslagen. Het kan zijn dat er kortsluiting is ontstaan nadat je een elektrisch apparaat bent gaan gebruiken, zorg dan eerst dat dit apparaat niet meer aangesloten is op het stroomnet.
Wat als je het probleem niet zelf kunt achterhalen?
Indien je niet kunt achterhalen wat het probleem veroorzaakt, maak dan eerst een melding bij de verhuurder of in geval ons kantoor het pand beheert bij ons, via e-mail naar: info@wmm.nl.
Een stroomstoring doordeweeks buiten kantooruren
Als de stroomstoring op een werkdag buiten kantooruren ontstaat, doe dan eerst een melding bij de verhuurder of in geval ons kantoor het pand beheert bij ons, via e-mail naar: info@wmm.nl. We kunnen dan indien nodig gelijk actie ondernemen.
Een stroomstoring gedurende een feestdag of het weekend
Ontstaat er een stroomstoring gedurende een feestdag of het weekend en kun je echt niet wachten tot de eerstvolgende werkdag? Je kunt dan een een melding doen bij de verhuurder of in geval ons kantoor het pand beheert bij ons, via e-mail naar: info@wmm.nl onder vermelding van: spoed.
Gaslek
Als je gas ruikt, draai dan direct de hoofdgaskraan dicht en bel de gasnetbeheerder: 0800-9009 (24 uur per dag bereikbaar). Doe meteen daarna een melding via de e-mail naar je verhuurder of, ingeval ons kantoor het gebouw beheert, naar ons via: info@wmm.nl.
Hoe kan ik het gas afsluiten?
Om het gas af te sluiten moet je de hoofdgaskraan dichtdraaien. De hoofdgaskraan bevindt zich altijd naast de gasmeter. De gasmeter zit meestal bij de ingang van het gebouw in de meterkast of in de kelder. De hoofdgaskraan kan een gele knop, een hendel of een draaiwiel zijn.
Probleem met de verwarming melden
Is er een probleem met de centrale verwarming, probeer dan eerst zelf de radiator te ontluchten. Mocht dit het probleem niet oplossen, doe dan een melding bij de verhuurder of in geval ons kantoor het pand beheert bij ons, via e-mail naar: info@wmm.nl.
Kleine lekkage
Heb je een kleine lekkage? Zorg dan direct dat je het lekkende water opvangt in een bakje of emmer en maak zo spoedig mogelijk een melding van de lekkage bij je verhuurder of in het geval ons kantoor het pand beheert bij ons via e-mail naar: info@wmm.nl. Wij schakelen dan zo spoedig mogelijk een loodgieter in of geven het door aan je verhuurder.
Grote lekkage of gesprongen waterleiding (spoed)
Is er sprake van een grote lekkage van de waterleiding(en), draai dan direct de waterhoofdkraan dicht. De waterhoofdkraan bevindt zich altijd naast de watermeter. De watermeter zit meestal bij de ingang van het gebouw in de meterkast of in de kelder. De hoofdkraan kan een knop, een hendel of een draaiwiel zijn.
Bel bij een grote lekkage op werkdagen direct met je verhuurder of in geval ons kantoor het gebouw beheert met ons kantoor. In geval ons kantoor beheerder is doe dan daarnaast ook nog een melding via e-mail naar: info@wmm.nl.
Mijn rookmelder maakt met enige regelmaat een piepgeluid
Als de batterij van jouw rookmelder bijna leeg is, dan zal deze elke paar seconden een waarschuwend piepsignaal geven. Wat je dan moet doen hangt af van de situatie.
Ons kantoor is beheerder
In geval ons kantoor het pand beheert waarin je woont, stuur dan meteen een melding via de e-mail naar: info@wmm.nl. Wij zullen na ontvangst van de melding zo spoedig mogelijk de batterij laten vervangen.
Ons kantoor is geen beheerder
In geval ons kantoor het pand waarin je woont niet beheert, stuur dan meteen een melding naar je verhuurder, of in geval je verhuurder een beheerder heeft aangewezen naar deze beheerder. De contactgegevens staan in je huurovereenkomst
Als je de rookmelder zelf los wil halen om de batterij er uit te halen of te vervangen, zorg er dan voor dat je eerst goed kijkt hoe je de brandmelder loshaalt van het plafond. Er bestaan verschillende mechanismes, deze zijn bijvoorbeeld terug te vinden op verschillende youtube tutorials. Eventuele schade als gevolg van ondeskundig loshalen/verwijderen/vervangen komen voor jouw rekening.
Zorg dat je rookmelder altijd functioneert
Het is belangrijk dat je regelmatig controleert of jouw rookmelder nog goed werkt. Dit kun je testen met de drukknop die op de rookmelder zit.
Problemen met de internetverbinding
Wat je kunt doen hangt af van de situatie.
Inernet aanvullende levering/dienst
In geval ons kantoor de beheerder is van het pand waar je woont, kun je in geval van problemen met je internetverbinding hiervan een melding maken per e-mail naar: info@wmm.nl.
In geval ons kantoor het pand waar je woont niet beheert, kun je bij problemen met je internetverbinding, rechtstreeks contact opnemen met je verhuurder of in geval deze een beheerder heeft aangezen met deze beheerder. De contactgegevens vind je in je huurovereenkomst.
Internet geen aanvullende levering/dienst
In geval internet geen aanvullende levering/dienst betreft, kun je in geval van problemen rechtstreeks contact opnemen met je eigen internet provider.
Sleutel kwijt
Van sommige panden hebben wij voor noodgevallen een reservesleutel op kantoor. Op werkdagen tijdens kantoortijden, kun je contact met ons opnemen. In geval wij een reservesleutel hebben en het een sleutel betreft zonder certificaat, kun je deze onder voorwaarden even lenen, om zelf voor eigen rekening een nieuwe sleutel te laten maken.
In geval het een sleutel met certificaat betreft, zal er een nieuwe sleutel besteld moeten worden. Houd er rekening mee dat wanneer de sleutel besteld moet worden, dit enige tijd zal duren. De kosten van een sleutel met certificaat zijn aanzienelijk hoger dan die van een sleutel zonder certificaat.
Als wij op kantoor geen reservesleutel hebben, dan kan het zijn dat je zelf een slotenmaker moet inschakelen. Dit gaat altijd eerst na overleg met de verhuurder. De kosten voor een slotenmaker zijn altijd voor de huurder.
Buiten kantoortijden
Ben je de sleutel kwijtgeraakt buiten kantoortijden en wil je toch je woning in? Dan dien je zelf een slotenmaker in te schakelen om het slot te openen. Let op: buiten kantoortijden zijn slotenmakers duur. De kosten van een slotenmaker zijn altijd voor de huurder.
Problemen met ongedierte
Als je overlast hebt van ongedierte kun je via de MijnGemeente app een melding doen bij de gemeente Maastricht. Meld dit ook, in geval er een beheerder is bij de beheerder van het pand en in geval er geen beheerder is bij uw verhuurder.
Zelf contact zoeken met de buren
Als je onaanvaardbare overlast hebt van je buren (zoals onder meer in de vorm van geluid), is het altijd het beste om eerst zelf eens met de buren te gaan praten, om te zien of jullie samen tot een oplossing kunnen komen. Komen jullie er samen niet uit, neem dan contact op met de politie zodat zij kunnen helpen in de bemiddeling. De politie is bereikbaar op 0900-8844, vraag daarbij om het telefoonnummer van de wijkagent.
Contacteren Woonmanagement Maastricht in geval van nood?
Bij een levensbedreigende situatie, bel direct 112.
In alle overige gevallen:
Wanneer je in een pand woont dat Woonmanagement Maastricht beheert, kun je een e-mail sturen naar: info@wmm.nl.
Wanneer je in een pand woont dat niet beheerd wordt door Woonmanagement Maastricht, verzoeken wij je rechtstreeks contact op te nemen met je verhuurder. De contactgegevens van je verhuurder zijn terug te vinden in je huurovereenkomst.