FAQ
Een melding maken
Als je een technische storing hebt in je gehuurde woonruimte dan kun je deze melden bij de eigenaar of als wij het pand beheren, via de email op info@wmm.nl. Zorg ervoor dat je duidelijk omschrijft wat het probleem is zodat er zo snel mogelijk actie ondernomen kan worden.
Storingen die kunnen wachten
De meeste storingen kunnen wachten tot de volgende werkdag. Ontdek je ’s avonds dat de verwarming het niet meer doet, dan heeft dat geen spoed. Wij kunnen op dat moment van de dag ook geen bedrijf inschakelen die direct het probleem op kan lossen. Heb je een lekkage waarbij je lekkende het water kunt opvangen in bijvoorbeeld een emmer, ook dan is er geen spoed. Bedenk dus goed of het probleem even kan wachten tot de eerstvolgende werkdag. Maak wel altijd een melding via de email.
Spoedgevallen
Indien de calamiteit zo ernstig is dat het huis onbewoonbaar is geworden, dan is er sprake van een spoedgeval. Maak dan direct melding bij de eigenaar of als wij het pand beheren, via de email op info@wmm.nl.
Reparaties voor verantwoordelijkheid van de huurder
De vuistregel is dat al het ‘klein dagelijks’ onderhoud in de woonruimte voor de huurder is, en dat grotere zaken voor de verhuurder zijn. De wetgever heeft dit precies uitgewerkt in het besluit kleine herstellingen. Hierin staat aangegeven wat de verdeling is tussen huurder en verhuurder.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/onderhoud-huurwoning
Bel bij brand of inbraak direct 112
De stoppenkast controleren
Controleer bij een elektrische storing altijd eerst in de stoppenkast of er een stop is doorgeslagen. Het kan zijn dat er kortsluiting is ontstaan nadat je een elektrisch apparaat bent gaan gebruiken, zorg dan eerst dat dit apparaat niet meer zit aangesloten op het stroomnet.
Wat als je het probleem niet zelf kunt achterhalen?
Indien je niet kunt achterhalen wat het probleem veroorzaakt maak dan eerst een melding bij de eigenaar of als wij het pand beheren, via de email op info@wmm.nl. Bel op werkdagen ook direct met ons kantoor zodat we het probleem zo snel mogelijk kunnen verhelpen.
Een stroomstoring doordeweeks in de avonduren
Als de stroomstoring op een doordeweekse dag in de avonduren ontstaat maak dan eerst een melding bij de eigenaar of als wij het pand beheren, via de email op info@wmm.nl. We kunnen dan indien nodig gelijk actie ondernemen.
Een stroomstoring gedurende het weekend
Ontstaat er een stroomstoring gedurende het weekend en kun je echt niet wachten tot de eerstvolgende werkdag? Je kunt ons dan een een melding bij de eigenaar maken of als wij het pand beheren, via de email op info@wmm.nl. Wij zullen dan kijken of we het probleem zelf kunnen oplossen of dat er een electricien ingeschakeld dient te worden.
Gaslek
Als je gas ruikt, draai dan direct de hoofdkraan dicht en bel naar de netbeheerder: 0800-9009 (24 uur per dag bereikbaar). Maak daarna een melding via de email op info@wmm.nl.
Hoe kan ik het gas afsluiten?
Om het gas af te sluiten moet u de hoofdkraan dicht draaien. De hoofdkraan kan een gele knop, een hendel of een draaiwiel zijn. Deze bevindt zich altijd naast de gasmeter, de gasmeter zit meestal bij de ingang van het gebouw in de meterkast of in de kelder.
Probleem met de verwarming melden
Is er een probleem met de verwarming, probeer dan eerst de radiator te ontluchten. Mocht dit het probleem niet oplossen, maak dan een melding bij de eigenaar of als wij het pand beheren, via de email op info@wmm.nl. Op werkdagen kan ook naar het kantoor gebeld worden zodat wij alvast een monteur in kunnen schakelen of de verhuurder in kunnen lichten.
Kleine lekkage
Heb je een kleine lekkage? Zorg dan dat je het lekkende water opvangt in een bakje of emmer en maak vervolgens een melding van de lekkage bij de eigenaar of als wij het pand beheren, via de email op info@wmm.nl. Wij schakelen dan zo spoedig mogelijk een loodgieter in of geven het door aan je verhuurder.
Grote lekkage of gesprongen waterleiding (spoed)
Is er spraken van een grote lekkage, draai dan direct de hoofdkraan dicht. Om het water af te sluiten moet u de hoofdkraan dicht draaien. De hoofdkraan kan een knop, een hendel of een draaiwiel zijn. Deze bevindt zich altijd naast de watermeter, de watermeter zit meestal bij de ingang van het gebouw in de meterkast of in de kelder.
Bel bij een grote lekkage op werkdagen direct met ons kantoor of met de verhuurder om een melding te maken van het probleem. Maak daarnaast ook een melding via de email op info@wmm.nl.
Mijn rookmelder maakt elke paar seconden een piepsignaal
Als de batterij van jouw rookmelder bijna leeg is dan zal deze elke paar seconden een piepsignaal geven. Als dit het geval is maak dan gelijk een melding via de email op info@wmm.nl, wij zullen dan contact opnemen met de verhuurder om het probleem zo snel mogelijk op te lossen. Als je de rookmelder zelf los wilt halen om de batterij er uit te halen of te vervangen zorg er dan voor dat je eerst goed kijkt hoe je de brandmelder los haalt van het plafond. Er bestaan verschillende mechanismes, deze zijn bijvoorbeeld terug te vinden op verschillende youtube tutorials.
Zorg dat je rookmelder altijd functioneert
Het is belangrijk dat je regelmatig controleert of jouw rookmelder nog goed werkt, dit kun je testen met de drukknop die op de rookmelder zit. Heb je hulp nodig met het vervangen van de batterij? Laat het ons dan gerust weten, dan kijken we hoe we je kunnen helpen.
Problemen met de internetverbinding
Als je problemen hebt met je internetverbinding kun je hier een melding van maken via de email op info@wmm.nl.
Sleutel kwijt
Van sommige panden hebben wij een reservesleutels op kantoor. Op werkdagen, tijdens kantoortijden, kunnen we je hiermee helpen. Deze sleutel kan je dan zelf laten bijmaken.
Het kan ook voorkomen dat het een sleutel met een certificaat betreft. Deze sleutel zal dan besteld moeten worden. Hou er rekening mee dat wanneer de sleutel besteld moet worden, dit enige tijd in beslag zal nemen. Ook de kosten van deze sleutel zijn aanzienelijk hoger dan een doorsnee sleutel.
Als wij op kantoor geen reservesleutel hebben, dan kan het zijn dat je zelf een slotenmaker moet inschakelen. Dit gaat in overleg met de verhuurder. De kosten voor een slotenmaker zijn altijd voor de huurder.
Buiten kantoortijden
Ben je de sleutel kwijt geraakt buiten kantoortijden en wil je toch je woning in? Dan dien je zelf een slotenmaker in te schakelen om het slot te openen. Let op: buiten kantoortijden zijn slotenmakers duur. De kosten van een slotenmaker zijn altijd voor de huurder.
Problemen met ongedierte
Als je last hebt van ongedierte kun je direct contact opnemen met de gemeente Maastricht. Maak alsjeblieft ook een melding bij de beheerder van het pand.
Zelf contact zoeken met de buren
Als je (geluids)overlast hebt van je buren is het altijd het beste om eerst zelf eens met ze te gaan praten om te zien of er samen tot een oplossing gekomen kan worden. Komen jullie er samen niet uit? Bel dan de politie zodat zij kunnen helpen in de bemiddeling. De politie is bereikbaar op 0900-8844, vraag daarbij om het telefoonnummer van de wijkagent.
Contacteren Woonmanagement Maastricht in geval van nood?
Bij een levensbedreigende situatie, bel direct 112.
Wanneer u in een beheerpand woont van Woonmanagement maastricht, kunt u een email sturen naar: info@wmm.nl.
Wanneer u niet in een beheerpand woont verzoeken wij u rechtsstreeks contact op te nemen met uw verhuurder. De contactgegevens van de eigenaar zijn terug te vinden in uw contract.